linneawinroth

Alla inlägg den 15 augusti 2016

Av linnea winroth - 15 augusti 2016 23:45

I dag har jag jobbat i Flemingsberg. Det var kassa i kväll med och ett nytt system som skulle bankas in. Jag är bra på att lära mig saker. Har alltid haft lätt för att lära mig nya saker. MEN.... Inte i dag. Jag har nog upplevt en av mina mest katastrofala arbetspass någonsin. Vet inte om det egntligen finnas något pass som har varit värre än det i dag. 


Okej vi tar det från början. Jag jobbar ju på ett bemanningsföretag och då får man räkan med att man får lära sig många olika saker. Varje butik har sina rutiner och varje matvarukedja ahr sina olika sytem. I regel kör Coop med ett slutet kassa system med PLU koder i pappersformat, Ica kör i regel med ett öppet kassasystem med PLU kodert i kassan och Willys har ett annat kassa sytem med tutch skärm och kör ofta med kontanfria kassor.

Så bortsätt från att kassorna i sig ser annoluna ut och man har hand om pengar olika så har alla kedjor olika sorters PLU koder för saker. 


(Vet ni vad en PLU kod är elelr orkar ni inte med förklaringebn så skrolla ner till EFTER sträcket)


Och för er som inte vet vad PLU koder är så kan jag berätta att alla varor som saknar sträckod har ett PLU. Alltså frukt, grönsaker, bröd, frusna bär, godis, nötter och vissa skaldjur har en PLU kod. Kort och gott saker som ska vägas har detta. 


Det är här det jobbiga börjar. Frukt och grönsaker har i regel en liten etikett som visar vad det är för något. Tex. Avokad, Då sitter det en lapp där det står märket på Avokadon och under står en 3-5 siffrig kod. Fast det gör det ju inte alls när jag tänker efter. Avokade är en tyck vara och har i bland en sträckod. Okej dåligt exempel. Vi tar citroner i stället. Dom har i bland en lapp där det står en 3-5 siffrig kod på. Då är det lätt för då skriver du bara in koden som står och så läggs citroner in på kvittor. 


Okej så långt är ni med, Vissa har koder och då skriver man in dom. Men för att göra det lite svårare så finns det skildnader på "vandliga" och "Eko" oftast lägger man bara till en siffra i början av sifferkombinatonen så blir den "Eko". 

Ex. Bananer, Vi säger att koden för bananer är 8062, Om det då är Eko bananer lägger vi till "9" så då blir koden 98062. 

Men sen finns det ju bananer i en påse och då är det ännu en kod. 

Så då blir vandliga bananer 8062, EKO bananer 98062 och slutligen bananer i påse 94011.

Men tar vi äpplen i stället så finns det ju olika märken på äpplen så som Granny Smith, Golden Delicious, Red Delicious och Royal Gala. Alla har olika koder för att skilja dom åt. Då ska du i stället ka koll på sorterna. Ska då poentera att alla äpplen inte har etiketter och koderna har ingen logik alls.


Paprika sorter har däremot lite logik när odm skiljer dom åt. Röd paprika har ex PLU 6088, Gul har 6078 och Grön har 6079. Deras PLU ärr byggda på antingen bokstavsordning eller på det osm är vandligast. Alltså byter man bara ut den sista siffran. Lätt!!! Så alla viktvaror utan sträckod har en PLU. Så då borde man ju kunna sitta i en kassa om man lär sig koderna. Man har ju ändå en lapp att kolla på.


Men tro inte att bara för att ni kan koden på Bananer så kan nu ta koden och annvända den i alla matbutiker. 

Nej för nu har någon smart person bestämt att kedjorna ska ha olika PLU koder. Smart för då vet man ju vara varan är från???? Eller? Jag vet inte varför det skulle vara bra men skit samma. Alltså har Ica, Coop och Willys olika koder för exakt samma sak. Coop sätter oftast "9" framför Eko varor och Willys sätter "7" framför sina.

__________________


Så tillbaka till min dag. Jag är van vid att byta kassa systen och jag är van vid att behöva lära mig olika PLU. Och oftas behöver jag bara skriva ner dom 25 vandligaste sakerna.


Men i går var det kattastrof. För jag kom till en ny butik. Den skulle ha liknande systen som Coop. Okej det påminde lite om Coop och nu till koderna. Jag har en lapp i kassan där dom vandliagste koderna står så jag slipper leta varje gång. Och efter att ha slagit in ex tomater några gånger så sätter sig ju koden där så¨man tillsut inte behöver leta efter koden. Så efter ca 60-90 min så har jag fått in dom vandligaste sakerna så som gurka, tomat, citorn, banan och avokado. 


Men i går kopplade jag ingenting. Jag fick kolla på min fusklapp hela tiden. Och jag fick fråna mina kolegor hela tiden. Och efter att man har frågat samma sak 20 gånger vågar man ju knapt fråga då dom seröst måste tro att man var helt sinnerssjuk och inte fattar något. Så sakerna jag inte hittade på mitt papper fick jag fråga om. Sen skrev jag ner koden i handen och när jag sen fick tid över så skrev jag upp det på min lapp så jag hade det nästa gång så jag slapp fråga. 

När kvällen var slut hade jag 14 olika koder i min hand och jag hade skrivit över 3 koder till min lista. Så vad händer när man har 14 olika koder och inte har någon aning om vad som tillhör vad? JO man sitter och prövar alla koder tills man hittar rätt. 

Förstår ni vilken tid det tog för mig för varje liten sak jag skulle slå in!!

Allts inget koppade för mig i går. Det spelade ingen roll hur många gånger jag slog in tomater jag fick inte in koden i huvudet. Och i början tänkte jag inte på det så mycket utan letade upp koden hela tiden. Men när jag inte kan slå ihop 1+1 då blir man lite rädd. Så förutom att jag inte kuden koderna så koppade det inte vad som stod på min skär. Frågade kunder om priset för en vara så kunde jag se priset men när jag säger det så så stakar sig orden. Och det blev bara värre och värre. Efter några timmar så kunde jag inte äns få ihop summan som jag fått och summan som jag skulle ge tillbaka. Alltså om en kun handlade för 120kr och ger mig 200kr så slår jag in 200kr och då får jag upp att kunden ska få tillbaka 80kr. Men trots att jag ser 80kr på min skärm så vet jag inte hur man får ihop 80kr. Jag kunde alltså seriöst sitta med 50kr i handen och sen fundera på om jag kan ge dom en 20kr sedel eller om dom ska ha mynt.

Som tur var så tog alla det med ett leende och skrattade år mig. 


Så kortfattat, jag koppade inget. Jag fick inte in några koder och jag koppnade inte vad som stod på skärmen. Totalt tomt i huvudet var det. 

Och som pricket över I:et så fick jag ta mig för bröstet ett flertal gånger för att det högg till. 

Men nu är det över och jag ska vila upp mig.   

Presentation


Denna bloggen drivs av mig Linnea Winroth som är 23 år och kommer från Falkenberg. Men som är bosatt i Stockholm.

Tog studenten sommaren 2013 från Falkenbergs gymnasieskola där jag gick inriktning Estet.
GÅ TILL PRESENTATION FÖR ATT LÄSA ME

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards