linneawinroth

Alla inlägg den 17 april 2017

Av linnea winroth - 17 april 2017 17:40

I dag är det dax för återresa till Stockholm. Jag visste redan när jag bokade tågbiljetten att det skulle bli fördröjningar under resan. Det är spårarbete både vid Göteborg och Stockholm Central.

Så vi började resan från Göteborg med buss till Vårgårda där vi sen fick stiga på MTR. Och trots att vi är över 40 min sena så är mitt humör på topp. Det är lite svårt att vara sur på dom när dom får allt att låta så roligt och ganska busigt om jag får säga så.


Dom började med att säga: ”Vi vill hälsa vuxna och busiga barn välkomna till MTR Express som ska ta oss till Huvudstaden.” Dom behöver inte göra mycket för att få folk att trivas. När vi efter ett tag varit tvungen att bli stillastående i ca 20 min pga många tåg som ska förbi en sträcka på 1Km på samma spår. Men i alla fall så kom det ett allmänt utrop till alla busiga barn. Dom fick chansen att kika in i en förarhytt. Och även då fick dom till det lite roligt: ”Vi vill uppmärksamma för alla busiga barn att vi nu kommer öppna upp i förarhytten och att ni nu får möjlighet att kolla in och kanske till och med provköra tåget. Och till er oroliga vuxna så kan jag be er att slappna av. Vi har 2 förarhytter. Längst fram har vi ….. som kör och han får vi inte störa men vi har även en hytt till längst bak. Samma hytt som vi använde när vi körde ner till Göteborg tidigare i dag. Så alla barn är välkomna att besöka hytten längst bak i tåget. Och om någon inte passar in under fliken ”Barn” men ändå vill komma och titta in så är även ni välkomna att kika in.”


Jag tycker det är lite kul att dom gör något kul för barn nu när tåget blir försenat så mycket. Jag kan liksom inte annat än att le varje gång dom uppdaterar oss om hur det går.

Men något som fick mig att små fnissa var ändå när lokföraren säger: ”Trafikinformation! Nu är vi ca 42 min försenade och jag gör allt för att köra in så mycket tid som det bara går. Det betyder att jag kommer axelerera och bromsa lite skarpare. Därför ber jag alla som vill vara uppe och gå i tåget att hålla i sig om jag behöver bromsa skarpt så att ni inte ramlar. Men jag kommer försöka köra in så mycket tid det bara går.”


Och när vi är 52 min sena och behövt stanna ca 7 gånger för några röda signaler och vi väntar på mötande tåg säger dom: ”Ja då har vi stannat ännu en gång för ett mötande tåg som kommer vilken minut som helst.......Och DÄR kommer det...... Som sagt är vi 52 min efter avtalad tid. Jag gör allt jag kan för att köra in så mycket tid jag kan. Kommer därför öka farten men det kommer förbli tryggt och säkert och jag kommer inte överskrida hastighetsrekommendationen på sträckan.”


Jag kommer fram lite senare men det gör inget. Jag har en ljudbok som jag lyssnar på så tiden går fort. Och vi får några goda skratt varje gång dom ska uppdatera oss om varför vi stannar.

   

Presentation


Denna bloggen drivs av mig Linnea Winroth som är 23 år och kommer från Falkenberg. Men som är bosatt i Stockholm.

Tog studenten sommaren 2013 från Falkenbergs gymnasieskola där jag gick inriktning Estet.
GÅ TILL PRESENTATION FÖR ATT LÄSA ME

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards