linneawinroth

Alla inlägg under februari 2014

Av linnea winroth - 28 februari 2014 10:47

Svensk tid 10:47

Lokal tid 16:47


Nu är vi tillbaka i Ho Chi Minh City / Saigon. Vi kom i onsdags och ska tillbringa dom resterande 5 dagarna här.

I går gick jag och beställde en klänning så jag och pappa ska gå och kolla på den just nu. Sen i går kväll så var vi ute och åt mat med Ewa, Marianne, Daniel och Sofie från Uppsala. Dom ska åka hem redan i morgon. Men nu måste jag hämta pappa så att vi inte blir sena till min klädprovning.

 

Av linnea winroth - 23 februari 2014 14:00

Svensk tid 14:00

Lokal tid 20:00


I dag var vi på våran efterlängtade snorkeling tur på syd kusten. Den började vid 8:30 då vi åkte till en Pärlindustri och kollade på ännu mer pärlor. Sen åket vi på en sand väg längs kusten. den var ojämn, gropig och lång innan vi kom ner till hamnen där vi skulle gå på våran båt. Det blåste så sjukt mycket i dag så det var sjukt höga vågor. Och inte nog med det, När jag skulle hoppa över till bården från kajen så hade jag flippflopp på mig och dom var inte dom bästa skorna när det är blött. Det var snorhalt så vad gjorde jag om inte halkade och höll på att gå ner i spagat. Men tillslut när alla var ombord så åket vi ut till någon liten ö och sen en bit ut till havs så stannade vi vid en flotte och köpte våran lunch. Sen åkte vi vidare och stannade och fiskade en stund innan vi åket in i en vik och snirklade lite innan maten. Så ja vi åt mat i en mysig vik. Till mat fick vi nudlar, fisk, ris, grönsaker och typ tofs omelett. Pappa prövade även att äta sjöborrar.

 
När vi hade ätit så åkte vi till ett annat ställe och snirklade lite till innan vi åkte tillbaka till hamnen och tog bussen till en fin strand med kritvit sand. Så där var vi ca 1 timme innan vi åkte tillbak till hotellet. Så ja visst hade vi kul. Men jag måste ju säga att vattnet i Thailand var såååå mycket bättre än här.

 

Av linnea winroth - 22 februari 2014 15:00

Svensk tid 15:00

Lokal tid 21:00


Ja i dag var vi ju på utflykt och den började ju inte sjukt bra. I förrgår när vi beställde utflykten så sa vi att vi först ville på en utflykt på land och sen en utflykt på vatten. Det var för at det sas att det skulle åska och bli dåligt värder i dag. Sen sa dom att vi skulle bli hämtade vid 8:30.

Och när vi då skulle gå till reseptionen så kommer det fram och bara: oh ska ni med och snorkla i dag?

Vi bara: nej vi ska på utflykt på land i dag.

Han: nej det står att ni ska med oss.

Så han fick ringa och kolla det. Sen kommer hon som vi hade bokar resan av. D hade ju hon inte fattar vad vi snackade om så ja vi frågade om vi kunde åka på utflykten på land i dag istället. Självklart sa hon att hon skulle fixa det och att dom hämtar oss kl 9:00. så vi satt och väntade och vid 9:00 kommer hon tillbaka och bara: nej men det var visst fult i dag men om ni ändå vill åka i dag kan jag fixa en privat rundtur för bara 20 Dollar till. Men det var för dyrt så då sa vi att vi skiter i den där utflykten.


Så vi gick till poolen men där höll dom ju på att fixa en scen till kvällens trubadur kväll. Så vi satt där och vänta och plötsligt så kom det en kille med en telefon och bara: Jag tror detta är till dig och gav den till pappa. Då ringen tjejen från dn där resebyron och säger: vi har hittat två andra som vill med så ni kan få åka ändå för samma pris som innan.

Så ja tillslut så fick vi åka ut på en utflykt.

Då kommade vi på:

* En Vinfabrik
* En Pärlindustri
* En Fisksås fabrik

*En peppar Odling

* Ett Naturreservat

* En strand
* Ett Pagoda tempel
* En utsiktsplats ( man såg över till Cambodja)

*En Fjärillls trädgård

och tillsist

* En starand till.


Så det blev en del saker att se. Men våran minibuss gick sönde mitt ute i skogen på en sand väg i en uppförsbacke. Så ja det tog ett tag innan vi fick en ersättnigs bil och medan vi var på en strand så lagade dom bilen och så åkte vi vidare.


(Bilder kommer sen)


 

Av linnea winroth - 18 februari 2014 13:30

Svensk tid 13:30
Lokal tid 19:30


I dag gick vi upp tidigare än vanligt för vi skulle flyga vidare ner till Phu Quoc. Det är en ö som ligger nedanför Racgia. Det är den staden som vi bodde i när vi var och hämtade viktor år 2001. Vårat flyg skulle gå vid 14:35 men det blev lite förseningar där och vi var väll inte i luften innan typ 14:55 men ja sen flög vi i ca 50-55min och sen när man kollade ut så ser man en ö med typ kristall klart vatten, desvärre stämmde det inte riktigt när vi kom fram till vårat Resort. Vi bor på Thien Than Resort och ja här är vattenet lite väl mörkt för att man ska kunna skorkla och sådant. Men vi får väll utfortsa varje cm av poolen istället.


Här är det desvärre väldigt dåligt internett så jag kommer inte kunna blogga varje dag. Men händer det något super kul/ viktigt får jag försöka blogga om det.  

Av linnea winroth - 17 februari 2014 16:08

Svensk tid 16:08

lokal tid 22:08


I går fixade jag min naglar. Det blev fransk manikyr på Gelé naglar. Det tog 90min att fixa dom men oj vad dom var noggranna när dom gjorde det.
Det var så att jag och mamma gick iväg för att fixa det vid 21:00 på kvällen men sen tog det ca 20 min innan det kom någon som kunde göra mina fingrar så kl blev 23:20 innan vi var tillbaka på rummet. Och jag pappa och Viktor var helt likbleka när vi var tillbaka. Dom trodde att det hade hän oss något eftersom mamma skulle vara klar vid 22.00 då hon skulle ha fotmassage och att dom stängde vid 22:30. Men vi kom helskinnade tillbaka och det var ju bra.

_________

I dag var vi på Återförenings palatset. Där Vietnam krigen en gång slutade. Det är ett stort hus där USA och Södra Vietnam höll till. Nord Vietnam stormade in där med pansarvagnar och sa att dom ville ha fred. Så ja där var det allt slutade för väldigt länge sedan.  

Palatset var super kolt och stort var de med. Visserligen är jag inte alls mycket för att kolla på saker som är kvar efter kriget. Det är liksom något jobbigt över det. Men det är alltid intressant att kolla på det även om det o bland är väldigt obehagligt.
_________

I morgon reser vi till Phu Qouc så ja jag kanske inte blir så speciellt social här (inte för att jag är det nu heller) men ja då vet ni varför. Det kan ju vara så att vi inte har internett. Bilder och sådant kommer antagligen komma upp när jag kommer hem. Då blir det ett inlägg med alla bidern och sen ska jag försöka orka med att lägga in bilderna i rätt inlägg.


Nu ska jag gå och läsa lite innan man ska sova.

 

Av linnea winroth - 15 februari 2014 12:30

Svensk tid: 12:30
Lokal tid: 18:30

Poolen blev det idag. Vi har varit en snabb sväng borta vid Ben han Marknaden. och som vanligt så stinker det fruktansvärt där inne. För dom som inte vet vad detta är så är det en stor inomhus marknad med allt från kläder och skor till färskt kött och frukt. Dom har typ ingen AC där så det finns ju flugor och andra små kryp där.


På vägen hem var vi i ett köpcentrum och köpte lite dricka och godis. Där hände det något som jag och pappa inte kunde sluta skratta åt. Det var nämligen så att vi gick runt där inne i denna affären och plötsligt så satte dom på radion. Nej det var inte " bakrunds musik" utan där körde dom på full volym i hela affären och vad tror ni dom spelar? Jo självklart Dancing Queen - Abba. Det var så högt att man inte härds vad man sa, inte ens dom som jobbade där kunde prata med varandra men det konstiga var att ingen verkade bry sig om den höga musiken.

 

Av linnea winroth - 14 februari 2014 15:45

I dag är det alla Hjärtans dag och vi har äntligen landat i soliga Vietnam.
Klockan är nu ca 9:30 lokal tid så ni sover väll antagligen nu med tanke på att ni är 6h efter oss. Så eran klocka är just nu 3:30. Men ja flygresan gick bra även om ingen av oss har sovit speciellt mycket på flyget. Vi får inte våra rum fröens kl 12:00 så nu är vi på ett café som heter "Café Terasse" Alla har mos till hjärnor just nu. Det första vi ska göra när vi får rummen är att ducka och sen sova.

Vi får återkomma senare med mer nyheter när vi har sovit lite.

 

Av linnea winroth - 13 februari 2014 12:00

Jaha i dag var vi ju tvugna att gå upp vid 2:30 då vi skulle åka redan kl 3:00. Men som vandligt så var vi inte riiktigt färdiga då. Men tillsist var allt med i bilen och vi åkte till Landvetter. Vi var framme runt 4:30 och då lastade vi ut allt och sen åkte jag och pappa för att lämna bilen. Snacka om att det var kallt att gå dom där 5min från bilen till flygplatsen. Men när vi kom hin var det bara att checka in dom stora väskorna och sen hitta någon stans att äta frukost. Vi hade med oss mackor så vi satte oss och åt dom innan vi gick vidare. Vi hade boardin vid 6:30 men desvärre snöade det så mycket så vi blev sena vid starten. Vi skulle egentligen flyga vid 7:00 men eftersom dom var tvungna att skotta landningsbarnan så var vi inte iväg inna 7:42. Så med 42 min försening till Frankrike så hade vi inte så fruktansvärt mycket vänte tid. Nu sitter vi alltså här på flygplatsen och väntar på att vi ska få kliva ombord på flyget som ska ta oss till Vietnam.

Vi har ganska nyrligen ätit lite mat och nu sitter vi och läser medan killarna spelar PS3.

 

Presentation


Denna bloggen drivs av mig Linnea Winroth som är 23 år och kommer från Falkenberg. Men som är bosatt i Stockholm.

Tog studenten sommaren 2013 från Falkenbergs gymnasieskola där jag gick inriktning Estet.
GÅ TILL PRESENTATION FÖR ATT LÄSA ME

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards